New York, St. Regis Hotel, réception après la projection au MoMA, 14 mars 1967 © photographie Dan Budnik. Gauche à droite : Patricia Walker, Alain Sabatier, John Szarkowski

New York, St. Regis Hotel, réception après la projection au MoMA, 14 mars 1967 © photographie Dan Budnik. Gauche à droite : Patricia Walker, Alain Sabatier, John Szarkowski

 

Remerciements

Ce site doit son existence à l'amicale contribution de Jacques Penon qui a écrit les textes à partir d'une série d'entretiens entrepris depuis 1994. Je lui exprime ici toute ma gratitude pour avoir élagué avec discernement mes questionnements dans un but didactique.

Je dois aussi beaucoup à l'écoute attentive de Nathalie Boulouch dont les recherches sur la couleur, la diapositive et la projection ont éclairé l'insertion de mes travaux parmi les intérêts photographiques de John Szarkowski à la fin des années 1960.

Merci à Daniel Farnaud dont la sagacité sans faille et l'empathie poétique ont contribué à infléchir certains de mes choix.

Autant hier qu'aujourd'hui, j'ai une grande reconnaissance pour le concours et la compréhension de Georges Bard, Claude et Jean-François Bauret, Joachim Bonnemaison, Ernest Boursier-Mougenot, Jean-Bastien Calatayud, Cyrille Chardon-Micha, Amandia et Julien Cornu-Kuoch, Michel Cresp, Annie Dejardin-Depuy, Élisabeth Duschnitz-Éldée, Dany et Pierre Fabre, Alain Gourbault, Stéphane Guiraud, André Marzuk, Geneviève Micha, René et Louise Langenbergh, Volker Lemke, Jean-Claude Poteur, Paul-Louis Roubert, Carole Sozio, Mathias Springer, Élisabeth Tramon, Dominique Tron, Micheline Vicent-Roubert et Cécile Willers.

Enfin, je remercie infiniment mon épouse Anne-Marie pour ses conseils avisés et ma fille Claire-Marika pour ce site qu'elle a réalisé avec patience et détermination.

Acknowledgements

The website exists thanks to the generous contribution of Jacques Penon, who based the texts on a series of conversations that began in 1994. I would like to express my deepest gratitude to him for his discernment in trimming my investigations with a didactic aim in mind.

I also owe a great deal to the attentive ear of Nathalie Boulouch, whose research into color, slides and projection has shed light on the inclusion of my work among the photographic interests of John Szarkowski at the end of the 1960s.

Thanks also go to Daniel Farnaud whose faultless wisdom and poetic empathy helped to redirect some of my choices.

I would like to add my sincere thanks to Glynis Thompson for the rigorous patience that she applied to the task of translating the text on this website.

Both in the past and now, I am deeply appreciative of the support and understanding of Georges Bard, Claude and Jean-François Bauret, Joachim Bonnemaison, Ernest Boursier-Mougenot, Jean-Bastien Calatayud, Cyrille Chardon-Micha, Amandia and Julien Cornu-Kuoch, Michel Cresp, Annie Déjardin-De Puy, Élisabeth Duschnitz-Éldée, Dany and Pierre Fabre, Alain Gourbault, Stéphane Guiraud, André Marzuk, Geneviève Micha, René and Louise Langenbergh, Volker Lemke, Jean-Claude Poteur, Paul-Louis Roubert, Carole Sozio, Mathias Springer, Élisabeth Tramon, Dominique Tron, Micheline Vicent-Roubert and Cécile Willers.

Lastly, I would like to thank my wife Anne-Marie for her watchful advice and my daughter Claire-Marika for this site that she realized with patience and determination.